joi, 7 ianuarie 2016

Machine to machine, tehnologia care ne va îmbunătăți viața, dacă vom avea curaj să o acceptăm


Machine to machine sau, prescurtat, M2M, este un concept pe cât de abstract și de necunoscut publicului larg, pe atât de interesant. Merită nu atât prin prisma tehnologiei pe care o reprezintă, cât prin multitudinea de aplicații.
Machine to machine, tehnologia care ne va îmbunătăți viața, dacă vom avea curaj să o acceptăm
Machine to machine, simplu spus, reprezintă comunicarea dintre două dispozitive, în cadrul unei rețele, fără intervenție umană. Este o mică bucată din puzzle-ul numit Inteligență Artificială și poate genera numeroase tehnologii care ne pot îmbunătăți viața și activitatea de la managementul inteligent al traficului la mașini de spălat controlate de la distanță.
Despre tehnologia M2M și aplicațiile sale am stat de vorbă cu Razvan Ionescu, Marketing Director – Segment Business, Telekom Romania.
1. Conceptul de orașe inteligente este unul de actualitate. Ce face un oraș obișnuit să devină unul ”smart”? Pe ce tehnologii se bazează proiectele de acest tip?
Conceptul „smart city” a apărut ca soluție pentru a rezolva supraaglomerearea orașelor, creșterea consumului energetic, congestionarea traficului și al poluării. Proiectele de tip smart city au luat amploare ca urmare a necesității de a oferi locuitorilor un standard mai ridicat de viață și vizează reducerea costurilor asociate cu activitățile operaționale ale administrațiilor locale prin automatizare și digitalizare.

Mai concret, un oraș care poate fi considerat “smart” are implementate soluții pentru iluminat stradal, parcări și clădiri inteligente, proiecte privind managementul traficului, dar și pentru monitorizarea nivelului poluării fonice, a aerului, a apelor sau pentru optimizarea rutelor de colectare a deșeurilor.
Tehnologiile utilizate sunt multiple, cele mai multe dintre acestea  fiind gândite în așa fel încât să utilizeze infrastructurile de comunicații deja existențe (GPS, rețele IP, 3G/4G). Pe plan local, Telekom Romania a dezvoltat capabilitățile necesare pentru a livra, în parteneriat cu CISCO, soluții complexe de tip smart city pentru  supraveghere video și monitorizarea traficului, pentru creșterea siguranței publice, dar și pentru cele de iluminat inteligent, respectiv parcare inteligență. 
2. Dacă despre orașele inteligente nu se poate vorbi fără a menționa și Internetul lucrurilor, care e legătura dintre IoT și soluțiile M2M?
Conceptul machine-to-machine, denumit pe scurt M2M, se utilizează pentru a descrie orice tehnologie care permite unor echipamente să transmită informații și să declașeze acțiuni fără intervenția umană. Aplicabilitatea cât mai vastă a acestui model a condus la conceptul de Internet of Things (IoT), o rețea de „lucruri” care comunică între ele cu ajutorul senzorilor, a programelor software și a conectivității. Orașele inteligente vor interconecta toate aceste tehnologii astfel încât printr-o simplă accesare a unei aplicații pe Internet, de exemplu, vom putea decide într-o secundă dacă plecăm spre serviciu cu mașina personală sau cu autobuzul pentru că aplicația ne spune în timp real care sunt condițiile de trafic, respectiv disponibilitatea locurilor de parcare.
O altă aplicație de tip IoT ar putea modifica sincronizarea semafoarelor, crea rute alternative și transmite informații în timp real legate de condițiile din trafic în funcție de aglomerarea orașului, a gradului de poluare și al temperaturii. Acesta este însă numai un model, felul în care pot fi aplicate sunt multiple și țin de nevoile specifice ale unui oraș.

3. Care e gradul de adopție al soluțiilor M2M pe plan local?
Conform IDC, în România cele mai populare soluții de M2M sunt cele de management al flotei (Fleet Management), monitorizare și supraveghere video, respectiv cele de smart metering. Se așteaptă să crească și vânzările pentru soluții pentru POS/ATM, monitorizarea bunurilor, sau de management a clădirilor (building management systems), respectiv de numărare a persoanelor (People Counting).
Chiar dacă se află în topul celor mai cunoscute soluții, lipsa unor reglementări în domeniul energetic care să impună aplicarea directivei Europene „20-20-20” de reducere a consumului de energie până în 2020, întârzie adoptarea în masă a soluțiilor de smart metering.
Din punct de vedere al companiilor, gradul de adopție va spori în momentul în care soluțiile inteligențe vor oferi avantaje competitive puternice celor din categoria „early adaptors”. În domeniul transporturilor și logisticii soluțiile M2M și-au demonstrat eficiența, scăzând costurile operaționale cu până la 30%. 
4. În acest moment există vreo companie care se bazează 100% pe astfel de soluții? 
Soluțiile M2M nu exclud factorul uman, ci ajută compania să ia cele mai bune decizii și să-și eficientizeze activitatea. Un exemplu în acest sens e soluția de gestionare la distanță a automatelor (Vending Telemetry). Companiile care au adoptat-o au o imagine clară și completă asupra propriei afaceri, iar informațiile primite în timp real de la platforma de monitorizare și control îi ajută în luarea celor mai bune decizii pentru creșterea afacerii. Concret, în urma implementării acestei soluții, clienții noștri au reușit să crească vânzările aferente fiecărui automat prin reducerea timpului de nefuncționare, evitarea fraudelor și alimentarea la timp a automatelor. De asemenea, au fost reduse costurile cu realimentarea automatelor prin optimizarea traseelor urmate de personalul companiei și a dimensionării corecte a cantității de produse cu care trebuie alimentat fiecare aparat. 
5. Peste cât timp credeți că va deveni o banalitate să ai mașină de spălat conectată la internet sau reglarea automată a încălzirii în funcție de vremea de afară?
Este un termen greu de estimat, însă suntem convinși că gradul de adopție al „echipamentelor inteligente” va crește de la an la an, iar pe măsură ce publicul va deveni mai educat în privința utilizării soluțiilor casnice de tip IoT, vor apărea noi domenii de aplicabilitate. 
6. Credeți că intimitatea persoanelor va fi o problemă când toată aparatura pe care o vom folosi va fi conectată la internet?
Fiecare oportunitate vine alături de noi provocări. Există o legislație cu privire la datele cu caracter personal pe care noi ca operatori o respectăm în totalitate. În ceea ce îi privește pe utilizatori, serviciile „inteligente” le aduc beneficii imediate, iar adoptarea acestora este o decizie a fiecăruia dintre noi. 
7. Pentru că tot este de actualitate: ce aplicații de smart city și Internet of Things se pot pune în practică în domeniul securității?
Securitatea cibernetică este un domeniu care va căpăta o importanță critică în contextul revoluției Internet of Things. O multitudine de obiecte care pot comunica și interacționa în moduri necunoscute sau neplanificate pot fi coșmarul oricărui responsabil cu securitatea informației dintr-o companie.
În același timp, pentru administrația unui oraș, astfel de soluții facilitează siguranța publică prin raportarea directă a incidentelor identificate către Poliție, Pompieri și Salvare: accidente rutiere, violențe stradale, urgențe medicale etc. Telekom Romania poate implementa în acest moment astfel de sisteme, care pot alerta sau informa serviciile de intervenție sau poliția locală, în funcție de necesități. 
8. În România conceptul de casă inteligentă începe să prindă contur. În cazul companiilor care sunt soluțiile de tip M2M care le-ar putea face mai competitive în relația cu clienții?
În ceea ce privește conceptul de casă inteligentă,Telekom a lansat de curând două servicii numite ”Pachete Smart pentru birou” care se adresează clienților business și care le asigură controlul sediului firmei în orice moment din zi și noapte. Pachetele conțin senzori de mișcare, de deschidere a ușilor sau ferestrelor, de temperatură, camere IP, prize inteligente, senzori de apă care comunică între ei și pot fi monitorizați prin intermediul unei aplicații instalate pe smartphone sau tabletă. Aceasta transmite notificări în momentul în care anumite echipamente monitorizate se opresc din funcționare, se supraîncălzesc, sau dacă senzorii "simt" mișcare sau lumină. De exemplu, la detectarea mișcării după un anumit interval orar se poate declanșa automat alarma, concomitent cu aprinderea luminii, iar camera de filmat IP va transmite imagini utilizatorului prin intermediul aplicației.
Cum am mai menționat, soluțiile care și-au demonstrat eficiența în domeniul M2M sunt aplicațiile de fleet management, vending telemetry și cele de smart metering. Acestea au avut un impact imediat în scăderea costurilor operaționale pentru companii. Aplicațiile sunt multiple și pot adresa verticale precum energie, transport, agricultură, sănătate, construcții, utilități. Condiția de bază este ca fiecare aplicație să fie adaptată nevoilor companiei, a modului său de lucru și înțeleasă și adoptată de către utilizatorii ei. 
9. În sistemul bancar ce soluții de tip M2M ar putea fi implementate?
Sistemul bancar se află în plină revoluție digitală. Băncile din toată lumea migrează către un model de afaceri mulți-canal, iar câteva dintre aceste canale se bazează pe tehnologia M2M și IoT în particular. Spre exemplu, comunicația POS-urilor mobile și plata cu cardul, de exemplu, pentru livrarea de colete, inclusiv de pizza, sau a călătoriilor cu un taxi, toate necesită M2M pentru a funcționa corect.

Pe lângă soluțiile de POS mobil, Telekom Romania pune la dispoziția băncilor soluții complete de tip „Branch of the Future”, care includ canale multiple de interacțiune cu clienții, pornind de la reclame și conținut pe telefonul mobil, până la programări online pentru consultanță prin teleprezență și recunoașterea stării emoționale a clientului.
Deși aceste soluții și sisteme fac deja parte din portofoliul Telekom Romania, ne aflăm într-un proces continuu de dezvoltare. Este foarte important să ținem în permanență pasul cu industria IoT care se află în plină evoluție, dar care mai are de parcurs destule etape până a ajunge la maturitate. 
10. Care sunt principalele segmente de piață pe care le puteți acoperi cu soluțiile M2M pe care Telekom le are în portofoliu?
În momentul de față în portofoliul M2M al Telekom Romania sunt 8 servicii: GPS Tracking pentru management-ul flotei de autovehicule, Vending Telemetry, M2M Data & Service Portal (portal pentru management de SIM-uri M2M), M2M Channel (platformă destinată automatizărilor industriale, de monitorizare a mediului și de gestionare a dispozitivelor de la distantă), Real Time Location (sistem de localizare în timp real), Elevator Emergency (soluție de alarmare în caz de urgentă pentru ascensoare), Taxi Management (soluție de dispecerat online pentru taxiuri) și  Pachete Smart pentru birou.

Prin adaptarea acestor soluții la nevoile specifice ale clienților, am reușit să acoperim toate segmentele de companii de la cele mai mari, de tip corporate, până la IMM-uri și SoHo. 
11. Grupul Deustche Telekom cum se poziționează pe acest segment? În ce măsură se implică pe plan local în astfel de proiecte?
Serviciile M2M reprezintă una dintre principalele direcții strategice ale Deutsche Telekom, fiind implementate în toate țările care fac parte din grup. Apartenența la Deutsche Telekom ne asigură accesul la cele mai avansate platforme tehnologice și soluții M2M dezvoltate de către diviziile de cercetare-dezvoltare ale Grupului. Un exemplu în acest sens este platforma Marimba, portalul de ultima generație folosit de către Telekom Romania pentru administrarea serviciilor M2M.

sursa: profit.ro

miercuri, 6 ianuarie 2016

Piaţa „dispozitivelor conectate” va ajunge la 1.000 de miliarde de dolari în 2020


Valoarea totală a dispozitivelor capabile să se conecteze la internet va creşte de patru ori în următorii patru ani
În 2015, valoarea acestei pieţe a fost estimată la doar 215 miliarde de dolari

Dispozitivele conectate nu mai înseamnă doar calculatoare, telefoane inteligente sau tablete. Noile tehnologii permit conectarea la internet a unei game de dispozitive mult mai diverse decât acum 10-15 ani. De la echipamentele speciale create pentru anumite domenii, cum ar fi sănătate, securitate, educaţie, administraţie, până la echipamente de uz caznic, cum ar fi televizoarele, frigiderele, cuptoarele cu microunde, cafetierele, tot mai multe produse au capacitatea de a se conecta la internet. Este o piaţă care încă se află la început, dar potenţialul de dezvoltare a acesteia este unul imens, iar în următorii 4 ani va creşte de patru ori faţă de nivelul atins în 2015.
O nouă analiză PwC estimează că piaţa “dispozitivelor conectate” - noile tehnologii ce schimbă modul în care oamenii interacţionează între ei şi cu companiile - va ajunge să valoreze 1 trilion de dolari la nivel global, până la finele anului 2020.
Analiza are în vedere şase sectoare - domicilii conectate (spre ex. contorizări inteligente), transport conectat (platforme de car-sharing - folosire comună a maşinilor), educaţie (e-learning), sănătate (mHealth), joburile conectate (Connected Work) şi divertisment (platforme online de muzică) - toate acestea reprezentând, în principiu, o gamă largă de puncte de contact în viaţa de zi cu zi. Studiul explorează interacţiunea între megatendinţele legate de schimbările demografice şi tiparele sociale, pe de o parte, şi i­novaţiile tehnologice, pe de altă parte, acestea din urmă determinând modurile în care oamenii ajung să aibă vieţi mai conectate. 
“Analiza noastră scoate în evidenţă potenţialul ridicat de creştere a veniturilor în cele şase sectoare conectate, pe parcursul următorilor cinci ani. De la aproxi­mativ 215 miliarde de dolari cât valora anul trecut, piaţa dispozitivelor conectate va ajunge să va­loreze 1 trilion de dolari la nivel global până în anul 2020, reprezentând o creştere medie a­nuală de 29% în acest interval”.
Analizele despre lumea conectată se axează inevitabil pe tehnologie, însă ele nu ar trebui să excludă factorul uman. Schimbarea atitudinilor şi a preferinţelor sunt la fel de influente precum sunt platformele tehnologice în determinarea modului în care va arăta viitorul. De fapt, este mai probabil ca oamenii, şi nu tehnologia, să fie adevăraţii agenţi ai schimbării. Astfel, trebuie să ne uităm cu atenţie la motivaţiile care conduc la aceste opţiuni şi la modul în care ele pot fi relevante pentru companii acum şi în viitor”, a declarat, într-un comunicat remis redacţiei, Ionuţ Simion, Country Managing Partner, PwC România.
Schimbarea va veni în toate sectoarele
Modul în care aceste schimbări afectează companiile variază de la sector la sector. Anumite industrii s-au confruntat deja cu transformări vizibile ale mode­lelor de afaceri tradiţionale. Spre exemplu, sectorul de media şi divertisment a fost transformat de platformele digitale care oferă conţinut sub formă de streaming sau servicii on-demand ce ocolesc canalele tradiţionale. În acelaşi timp, alte sectoare - cum ar fi serviciile pentru gospodării - nu diferă cu mult faţă de modul în care au funcţionat decenii la rând.
“Schimbarea va veni în toate industriile. Pe măsură ce ajungem la ceea ce pare a fi punctul critic al schimbărilor bruşte şi decisive, companiile trebuie să se pregătească pentru relaţii noi, directe, cu consumatorii - şi să dezvolte capacităţi şi competenţe diferite de cele cu care operează în prezent. Deja observăm cum mulţi actori noi propulsaţi de tehnologie au schimbat modul de funcţionare a industriilor şi pieţelor tradiţionale, aşadar există un potenţial imens de creştere în acest sector. Întrebarea este cine va fi cel mai bine poziţionat pentru a profita de avantajele aduse de lumea dispozitivelor conectate”, a conchis Ionuţ Simion.